Pedologija (PU)
PU2002N - obavezniOpterećenje: 30(P) + 30(L) + 0(A) + 0(PK) + 0(S) + 0(TJ) + 0(SJ) + 24(T)
Cilj predmeta: Cilj predmeta je pružiti studentu temeljna znanja o najvažnijoj i najsloženijoj sastavnici šumskog ekosustava. Nadalje, cilj je pripremiti studenta za usvajanje novih znanja nužnih za gospodarenje šumskim ekosustavom, osobito u pogledu njegove stabilnosti i zaštite od degradacijskih procesa. Stoga je cilj da studenti nauče kako nastaje tlo - koji su čimbenici i procesi njegova nastanka, koji su ključni procesi koji se u njemu odvijaju i koje su fizičke, kemijske, biološke i morfološke značajke tla.
Sadržaj predmeta: Predavanja
1. Uvod – definicija, uloge, specifičnosti tla pojedinih ekosustava i značaj tla u šumarstvu i zaštiti okoliša
2. Izvori, sastav i dinamika mineralne sastavnice tla: Minerali i stijene
3. Izvori, sastav i dinamika mineralne sastavnice tla: Trošenje minerala i stijena
4. Organizmi i organska tvar tla: Biologija tla
5. Organizmi i organska tvar tla: Organska tvar tla – izvori, promjene i značajke
6. Organizmi i organska tvar tla: Šumska biogeokemija
7. Fizičke značajke tla: Kruta faza tla
8. Fizičke značajke tla: Kapljevita faza tla – voda i vodni režim tla
9. Fizičke značajke tla: Plinovita faza tla – zrak i toplinske značajke tla
10. Sorpcijske značajke tla
11. Kemizam kapljevite faze tla i kemijski elementi u tlu: Koncentracija i osmotski tlak otopine tla; Važniji elementi u otopini tla, njihova dinamika u tlu i ekološki značaj
12. Kemizam kapljevite faze tla i kemijski elementi u tlu: Reakcija otopine tla – kiselost, bazičnost i pufernost otopine tla
13. Geneza i evolucija tla
14. Morfologija tla
15. Klasifikacija i značajke tla Laboratorijske vježbe
1. Terenska i laboratorijska istraživanja tla: Plan uzorkovanja tla, Vrste uzorkovanja tla; Dubina uzorkovanja tla; Broj i raspored uzoraka tla; Vrste uzoraka tla
2. Terenska i laboratorijska istraživanja tla: Uzorkovanje tla i označavanje uzoraka; Transport i pohrana uzoraka; Terenska mjerenja parametara tla; Izvješće o uzorkovanju tla
3. Priprema uzoraka tla za fizičko-kemijske analize(ISO 11464, 1994)
4. Određivanje stabilnosti strukturnih makroagregata
5. Određivanje udjela vode u uzorcima tla fizički izmijenjenog stanja (u skladu s ISO 11465, 1993)
6. Određivanje raspodjele veličine čestica (granulometrijskog ili mehaničko gsastava) u mineralnom dijelu tla po Internacionalnoj B metodi
7. Određivanje reakcije tla (u skladu s ISO 10390,1994)
8. Određivanje udjela karbonata u tlu –volumetrijska metoda (u skladu s ISO 10693, 1995)
9. Određivanje kiselosti (karaktera) humusa
10. Određivanje udjela humusa (organskog ugljika) po Tjurinu
11. Određivanje udjela vode u uzorcima tla fizički neizmijenjenog stanja (u skladu s ISO 11461, 2001), određivanje vodno-retencijskog kapaciteta
12. Određivanje gustoće (obujmene) tla - ρb (u skladu s ISO 11272, 1998)
13. Određivanje gustoće krute faze tla - ρp (u skladu s ISO 11508, 1998)
14. Određivanje poroznosti tla
15. Zračni kapacitet tla i poroznost prozračnosti
16. Određivanje udjela organskog i ukupnog ugljika (u skladu s ISO 10694, 1995) i ukupnog dušika (u skladu s ISO 13878, 1998) suhim spaljivanjem – pokazna vježba
17. Određivanje kapaciteta zamjene kationa (u skladu s ISO 11260, 1994) – pokazna vježba
18. Određivanje granulometrijskog sastava u mineralnom dijelu tla (norma ISO 11277) – pokaznavježba
19. Određivanje vodno-retencijskih značajki tla (u skladu s ISO 11274, 1998) – pokazna vježba
20. Određivanje vodopropusnosti tla (filtracije vode kroz tlo) – pokazna vježba
Terenska nastava
1. Prezentacija uzorkovanja tla (pedološki profil, sondiranje, kompozitni i pojedinačni uzorci) i opis morfoloških značajki lokacije i tla (1 dan).
2. Prikaz različitih odnosa pedogenetskih čimbenika, posljedično tla različitih fiziografskih značajki i različite taksonomske pripadnosti, te posebnosti tla u pogledu korištenja njegovih uloga (2 dana).
Način polaganja ispita : - pismeni ispit
- usmeni ispit
Provođenje nastave: ☒ predavanja
□ seminari i radionice
□ samostalni zadaci
□ multimedija i mreža
☒ vježbe
□ on line u cijelosti
□ mješovito e-učenje
☒ terenska nastava
☒ laboratorij
□ mentorski rad
□ (ostalo upisati)
Način praćenja kvalitete i uspješnosti studenata: - pohađanje nastave
- kolokviji
Literatura:Obavezna literatura:
Pernar, N., 2017: Tlo; nastanak, značajke, gospodarenje, Šumarski fakultet, Zagreb, XVIII + 799 p.
Pernar, N., D. Bakšić, I. Perković, 2013: Terenska i laboratorijska istraživanja tla. Šumarski fakultet, Zagreb, 192 p.
Preporučena literatura:
- Blume, H. P., G. W. Brümmer, H. Fleige, R. Horn, E. Kandeler, I. Kögel-Knabner, R. Kretzschmar, K. Stahr & B.-M. Wilke, 2016: Scheffer/Schachtschabel Soil Science.Springer, 629 p.
Nositelji
Suradnici